Zoeken in deze blog

dinsdag 27 mei 2014

Zalige zalmcupcakes

Dit recept zag ik een keertje voorbij vliegen op 24 kitchen, in het programma Rudolph’s bakery. Om precies te zijn was dit rond de kerst. En nou leek het mij leuk om als we naar mijn opa en oma gingen, voor het voorgerecht te zorgen. Zoeken zoeken zoeken, toen kwam ik dit geweldig lekkere recept tegen! Het perfecte gerechtje, klein, sjiek en met zalm. Daar is mijn familie gek op!
Als ik aan een cupcake denk, denk ik aan zoet. Chocolade, fondant, versieren, glazuur, maar dit recept bewijst dat je oneindig kan variëren met cupcakes. Deze zijn namelijk hartig. Met een heerlijke verrassing in het midden. Om je vingers bij af te likken. De roomkaastopping met citroen, kappertjes, gerookte zalm en dille maakt het cakeje helemaal af. Het beslag bevat zalmfilet EN als klap op de vuurpijl is de verrassing, welke ik net ook al even benoemde, ook een heerlijk stukje zalm. De verrassing bestaat namelijk uit een onbewerkt klein stukje zalm in het midden van de cupcake, deze maakt het helemaal af!
Dit is een erg culinair en sjiek gerechtje. Ik maakte deze met kerst, maar waarom niet als hapje of voorgerecht voor een feestje met vrienden of familie. Dit zal zeker indruk maken! Wat heb je gekokkereld? Zullen ze vragen. Jij antwoordt vol trots: ’Een zalig zalmcupcake van Rudolph’s bakery, met bovenop een roomkaastopping met kappertjes, gerookte zalm, dille en citroen, daaronder een hartig cakebeslagje met zalmfilet en speciaal voor jullie zit er ook een kleine verrassing in het midden van de cupcake verstopt. Bon apetit! Met grote ogen kijken ze je aan en zetten hun tanden in het cakeje. Die is zo op, reken maar van yes!
Deze cakejes kosten wel even wat werk, maar zo’n eindresultaat wil je niet missen!
Ohja, ik raad jullie aan om een cupcaketray te gebruiken, erg fijn! Dit helpt de cakejes een mooie vorm te krijgen, (en te behouden ;)
Succes met kokkerellen en eet smakelijk :D

Zalige zalmcupcakes

Voor ongeveer12 verrukkelijke cupcakes

Ingrediënten 

Voor het beslag
• 4 takjes dille 
• 1 el kappertjes 
• 250 g zalm zonder vel 
• 250 g (volkoren)meel 
• 9 g bakpoeder 
• 1 mespuntje zout 
• 300 ml karnemelk 
• 2 eieren 
• 80 ml olijfolie 

Zalm-roomkaastopping
• 125 g gerookte zalm 
• 125 g roomkaas 
• 1 mespuntje zout en peper
• 1 citroen 
• 2 takjes dille 
• 36 kappertjes 

Extra nodig 
• cupcakevormpjes, vrolijke kleurtjes 
• cupcaketray, anders een bakplaat 
• spuitzak met gekarteld spuitmondje 

Bereidingswijze

Beslag
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Pluk en hak de dille fijn. Snijd de kappertjes ook fijn. Pas op voor je vingers! Snijd de zalm in 24 blokjes, voor in iedere cupcake 2 stukjes. (Dit is de verrassing waar ik het over had!
Meng in een kom de karnemelk, eieren, olijfolie, dille en de kappertjes. Meng hier dan het meel met het bakpoeder, het zout en de versgemalen peper bij tot een egaal beslagje. Verdeel de cupcakevormpjes over de cupcaketray, of gewoon over een bakplaat. Kan ook prima!Vul de vormpjes voor de helft met het beslag, verdeel de zalmblokjes erover en vul dan verder af met de rest van het beslag. Bak de cupcakes in de oven in ongeveer 25 minuten goudbruin en gaar. 

Zalm-roomkaastopping
Snijd de gerookte zalm in stukken. Pureer met de staafmixer de gerookte zalm samen met de roomkaas fijn. Voeg een beetje citroensap toe aan het zalm-roomkaasmengsel. Breng dan op smaak met een snufje zout en peper. Schep de topping in een spuitzak met een gekarteld spuitmondje. Spuit toefjes op de afgekoelde cupcakes. Als je cupcakes niet afgekoeld zijn, krijg je het bekende verschijnsel dat je topping wegsmelt. Dat willen we niet! Goed laten afkoelen dus!
Snijd de rest van de citroen in kleine partjes. Garneer de cupcakes met een takje dille, een stukje citroen en een kappertje. Ziet dat er niet goed uit?

Bon apétit! 

10 opmerkingen:

  1. Dag Emma,

    je hebt lekkere dingen op je blog staan, ik kom vast nog eens kijken! groetjes, tonia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tonia,

      Dat vind ik ontzettend leuk om te horen!

      Groetjes Emma

      Verwijderen
  2. Dat ziet er zeker goed uit, Emma: Keep on baking!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé? Echt heerlijk! Dat gaat helemaal goed komen!

      Verwijderen
  3. Het plaatje en tekst waren voor mij de trigger om dit recept te gaan maken voor a.s. zaterdag. Ik zorg voor het voorgerecht voor 10 mensen. Zoeken, zoeken, zoeken...en toen kwam ik jou site tegen! heb al gele cukcake vormpjes besteld. Spannend of ze gaan lukken en in de smaak vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij was het een daverend succes! Laat even weten hoe het is gelukt en wat je gasten ervan vonden! Succes!

      Verwijderen
  4. Hoi Emma, de zalmcupcakes waren een groot succes! Ik had ze mooi gepresenteerd op een etagere. Een volgend keer maakt ik ze wel wat krachtigere qua smaak. Wat meer zout, wat meer peper. Dank je voor dit mooie recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Ja, wat meer gekruid is toch altijd lekker!

      Verwijderen
  5. Hoi Emma,
    Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met hartige cupcakes maar kom altijd op hetzelfde probleem uit de cupcakes laten niet meer van de papiertjes los!
    Weet jij hoe dit komt?
    Ik heb het boek van rudolphs hartige cupakes en volg deze recepten maar krijg het papiertje er niet meer af als ze gebakken zijn.
    Heb jij mss tips?
    Heel erg bedankt en met vriendelijke groetjes Niki

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat vind ik erg lastig! Dit zijn namelijk de enige hartige muffins die ik ooit heb gemaakt. Ik kan je dus niet zo goed advies geven…
      Ligt het er misschien aan dat je ze langer de tijd moet geven om ze te laten afkoelen?

      Verwijderen

Huishoudelijke mededeling

Ik ben druk bezig mijn blog 'op te schonen'. Dit betekent dat relatief oude, weinig bekeken recepten die daarbij niet door mijzelf geschreven zijn van mijn site haal. Vandaar dat sommige recepten zijn verwijderd.
Dit vergt uitleg: aan het begin van mijn carrière als amateurkok nam ik recepten over, sinds een anderhalf jaar plaats ik enkel nog mijn eigen recepten online.
Op deze manier probeer ik mijn eigen authenticiteit te streven.
Maar vandaar dat sommige recepten 'verdwenen zijn'.
Excuses voor het ongemak!

P.S. Zijn er recepten die je echt mist? Stuur me een mailtje en wie weet ga ik aan de slag met mijn eigen versie !