Zoeken in deze blog

dinsdag 10 juni 2014

Aardbei-mascarponepizza

Gisteren had ik familiedag, iedereen maakt dan altijd iets lekkers. Ik was van plan eventjes écht uit te pakken. Ik had een paar dagen daarvoor een aflevering van Rudolph's Bakery gezien, hij maakte en zoete, dessertpizza. Met aardbeitjes en mascarpone. Ik was verkocht, die zag er ongelofelijk lekker uit en ik kan je vertellen, dat was hij ook! Je maakt eerst een pizzadeegje, eigenlijk niks speciaals, alleen een extra schepje suiker. Dit laat je rijzen, en dan maak je een cakebeslagje van mascarpone, ei, suiker, vanillestokje en bloem. Dan rol je het pizzadeeg uit over een bakplaat, en daar strijk je de cake op. Heel geinig. Dat bestrooi je met aardbeien. Dan heb je nog een kleine garnering. Sinaasappelrasp gemengd met munt en suiker geeft zo'n lekkere frisse smaak, en dan nog met een kleine toef créme fraîche gemengd met poedersuiker, ik kan je vertellen, dit is geweldig! Mijn oma liet hier haar zelfgebakken appeltaart zelfs voor staan! En veel van mijn familieleden konden er niet van af blijven, en pakten wel meer dan 2 stukken! Dat zegt toch genoeg! Het is een ideaal recept om voor een grotere groep te maken, dan snijd je hem lekker in vierkante stukjes en iedereen kan pakken als hij wil. Het kan als gebak, maar eigenlijk is het als dessert bedoeld.
Rudolph maakt voor de garnering óók nog chocoladecroutons, van een chocoladecake. Deze heb ik er maar uit gelaten, omdat ik ten eerste geen chocoladecake had en ik vond het niet echt nodig. Het zou voor mijn gevoel niet veel toevoegen aan het geheel. En dat mistte ik uiteindelijk niet echt in het eindresultaat. Natuurlijk kun je het nog toevoegen, vooral doen! Hier het recept, ik hoor graag hoe lekker dit was, met het seizoensfruit, aardbeien!!

Aardbei-mascarponepizza

Ingrediënten

Pizzadeeg

  • 500 gram bloem
  • 300 milliliter water
  • 7 gram gist
  • 1 eetlepel suiker
  • 15 milliliter olijfolie
  • 12 gram zout

Mascarponebeslag

  • 1 vanillestokje
  • 100 gram suiker
  • 325 gram mascarpone
  • 2 eieren
  • 100 gram bloem
  • 500 gram aardbeien
  • zwarte peper                                                                                                                      

Vanille crème fraîche

  • 150 gram crème fraîche
  • 2 eetlepel poedersuiker
  • Een half vanillestokje

Sinaasappelmunt

  • 1 bos munt
  • 1 sinaasappel
  • 1 eetlepel suiker

Extra nodig

  • bloem om te bestuiven
  • pasticfolie
  • bakpapier
  • rasp
Pizzadeeg
Maak een kuiltje in de bloem en meng daarin water, gist, suiker en olie.  Strooi zout over de bloem. Kneed de bloem beetje bij beetje door het gistmengsel tot een soepel deeg. Of doe dit in een kom. Bestuif een kom met bloem, leg het deeg erin en laat afgedekt met plasticfolie ongeveer 30 minuten rijzen.
Mascarponebeslag
Verwarm de oven voor op 200 ºC. Halveer het vanillestokje in de lengte, schraap het merg eruit en meng het vanillemerg en de suiker door de mascarpone. Roer de eieren er een voor een door en roer als laatste de bloem erdoor.


Rol dan het pizzadeeg uit tot een cirkel met een dikte van ongeveer 1 centimeter. Verdeel de mascarponevulling over het deeg. Was de aardbeien en verwijder de kroontjes. Halveer de aardbeien en verdeel ze over de mascarponevulling. Bestrooi met versgemalen zwarte peper. Bak de pizza op een met bakpapier beklede bakplaat in circa 20 minuten goudbruin en gaar.

Vanille crème fraîche

Roer de crème fraîche glad met de poedersuiker. Halveer het vanillestokje in de lengte, schraap het merg eruit en roer het merg door de crème fraîche.


Sinaasappelmunt
Pluk en hak de munt fijn. Rasp de schil van de sinaasappel en meng met de munt en de suiker.


Bestrooi de pizza met de aardbeitjes, wat flinke dotten vanille crème fraîche, en de sinaasappelmunt. MMM, ziet dat er niet heerlijk uit?

Bon apétit!





6 opmerkingen:

  1. Wat leuk een zoete pizza! Ziet er echt lekker uit. Dat ga ik zeker ook eens proberen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi! I would like to share your recipes on our site. Making your content available to our users would increase the visits to your blog and we would happy to have your nice images and recipes with us :). If you like the idea, please, visit Volrecepten.be. You will find a link with the instructions in the Top Blogs section.
    Hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you very much! But I’m already on Volrecepten.be.
      But thank you!

      Bye,

      Emma

      Verwijderen
  3. Ik heb deze mogen proeven van Emma, ....en hij is lekkerrrrrrr, zalig gewoon !!

    BeantwoordenVerwijderen