Zoeken in deze blog

zaterdag 26 juli 2014

Melanzane di Giovanni

In Italië in het dorpje Rocca San Giovanni in de Abruzen, maakt ik deze lekkernij, met prachtige aubergine, mozzarella, Parmezaanse kaas en tomaatjes uit blik. Volgens mijn beide ouders was dit gerecht een van de beste die ik tot nu toe had gemaakt. En geloof me, ik kook al aardig lang! Dit gerecht is supersimpel, zo af. Als je tenminste verstand hebt van gasovens. Het duurde even voordat onze oven warm wilde worden, maar uiteindelijk, met wat vrouwelijk verstand, zijn we er gekomen en kon mijn heerlijke melanzane de oven in. Hij was echt verrukkelijk! De tomatensaus wordt op smaak gebracht met een kaneelstokje en basilicum. Waarbij het kaneelstokje vooral de smaak bepaald. Echt wat anders, en erg lekker ook nog! Wat wil je nog meer? Een heerlijk licht maaltje zonder koolhydraten voor na een lange, warme zomerse dag. Het kan ook prima als bijgerecht als je gasten te eten krijgt, zo heb ik het ook een keer bij iemand gegeten. Toen vond ik het al lekker, maar ik ben nooit intensief op zoek gegaan naar het recept. Ik ben blij dat ik het op Caroline's blog tegenkwam, neem alsjeblieft eens een kijkje, ze maakt zulke mooie gerechten. Ook de foto's ervan zijn top! www.carolinebrouwer.blogspot.nl.

Ik zou zeggen succes met kokkerellen en bon apétit! Hieronder het recept!


Melanzane di Giovanni

Een hoofdgerecht voor 4 tot 5 personen

Ingrediënten:
- olijfolie
- 2 tenen knoflook
- 800 gram aan tomatenblokjes uit blik
- een handje cherrytomaatjes
- 1 kaneelstokje
- 1 bosje basilicum
- 3 middelgrote aubergines, of 2 dikkerds
- 2 bollen buffelmozzarella
- een handjevol Parmezaanse kaas
- een braadslede

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Verwarm 2 eetlepels olijfolie in een pan, snipper de knoflook en voeg deze toe, bak deze eventjes zachtjes. Snijd de cherrytomaatjes doormidden, en dan nog eens door vieren en voeg deze samen met tomatenblokjes en het kaneelstokje toe en laat dit zachtjes een kwartiertje pruttelen. Voeg de basilicum toe en naar smaak peper en zout. Probeer een mooie balans tussen deze smaken te vinden.
2. Snijd de aubergine in de lengte in dunne plakken van een halve centimeter dik. Besmeer deze aan beide kanten met olijfolie en strooi hier een beetje zout en peper over. Zorg dat de aubergine echt goed besprenkelt is met olijfolie. Bak deze op laag vuur in een grillpan of een koekenpan. Dit moet zachtjes gebeuren, ze hoeven alleen te garen, niet per se bruin te worden. Dit merk je als de aubergines zacht zijn, dan zijn ze gaar.
3. Vet een rechthoekige braadslede in met olijfolie. Neem ook goed de randjes mee. Snijd de mozzarella in plakjes, niet te dik. Haal het kaneelstokje uit de tomatensaus en doe een flinke lepel saus in de ingevette braadslede. Bedek de rode saus met de aubergineplakjes en breng dan een laag aan van plakjes mozzarella. Herhaal dit tot  je door je ingredienten heen bent, belangrijk is dat je eindigt met tomatensaus. Strooi hier dan wat heerlijk Parmezaanse kaas overheen en dan kan hij de oven in. Zet de braadslede 20 tot 30 minuten in de voorverwarmde oven totdat je kaas gesmolten is en een beetje bruin begint te worden. Bon apétit!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Huishoudelijke mededeling

Ik ben druk bezig mijn blog 'op te schonen'. Dit betekent dat relatief oude, weinig bekeken recepten die daarbij niet door mijzelf geschreven zijn van mijn site haal. Vandaar dat sommige recepten zijn verwijderd.
Dit vergt uitleg: aan het begin van mijn carrière als amateurkok nam ik recepten over, sinds een anderhalf jaar plaats ik enkel nog mijn eigen recepten online.
Op deze manier probeer ik mijn eigen authenticiteit te streven.
Maar vandaar dat sommige recepten 'verdwenen zijn'.
Excuses voor het ongemak!

P.S. Zijn er recepten die je echt mist? Stuur me een mailtje en wie weet ga ik aan de slag met mijn eigen versie !