Zoeken in deze blog

woensdag 20 augustus 2014

Tarte tatin van sjalotten

Sorry, heb ik je verkeerd verstaan? Tarte tatin van sjalotten? Meen je die? Ja, die meen ik. Nee, je gaat er niet van uit je mond stinken. Nee, het is niet vies. Het was heerlijk! Apart, maar heerlijk! Mijn zusje dacht in het begin, dat ga ik echt niet lekker vinden, uiteindelijk vond ze het verrukkelijk. Net als mijn ouders en ikzelf. Ik was maandag in een pluktuin en toen dacht ik terug aan dit recept wat ik in de Allerhande had gevonden, ik zag namelijk sjalotten op zijn kop hangen om te drogen. Ik tikte mijn moeder aan en toen kochten we 800 gram sjalotjes. Hallo zeg, 800 gram dat zag er ongelofelijk veel uit, ik dacht dat ik veel te veel had. Totdat ik alle wortels en viezigheidjes had verwijderd, toen werd het weer wat realistischer. Het paste uiteindelijk allemaal in de vorm. En het was lekker, zo ongelofelijk lekker! Ik houd van experimenteren, zeker als er zoiets lekkers uit rolt! Tarte tatin, ook nog een beetje zoet maar wel een hoofdgerecht, het is wel lekker om hier nog een salade bij te eten, voor de afwisseling! Nog een goeie tip, pak hier de tijd voor, als je dit recept gaat maken. Het schoonmaken van de sjalotten vergt namelijk heel wat tijd, daar kwam ikzelf iets te laat achter…En wat is er nu lekkerder dan tijm uit eigen tuin?
Het recept staat hieronder. Bon apétit!


Tarte tatin van sjalotten

Hoofdgerecht voor 4 personen

Ingrediënten

  • 800 gram sjalotten
  • 5 takjes tijm
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels water
  • 5 plakjes bladerdeeg
  • 1 eetlepel basterdsuiker
  • quichevorm
Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Verwijder de schil van de sjalotten en halveer deze. Leg de sjalotten op een ingevette bakplaat en besprenkel deze met de olie. Strooi er ook nog wat peper en zout overheen. Bak de sjalotten 20 minuten in het midden van de oven, schep na tien minuten om.
Neem de sjalotten uit de oven. Bestrooi de quichevorm met de basterdsuiker. Leg de sjalotten met de snijkant naar boven in de vorm. Ris de blaadjes van de tijm en bestrooi de sjalotten hiermee. Bekleed de sjalotten met het bladerdeeg. Plak het maar mooi aan mekaar. Prik voorzichtig wat gaatjes in het deeg, zo kan het vocht ontsnappen en ontstaan er geen bellen. Bak de tarte tatin in een halfuur gaar. Keer het om op een groot bord en bestrooi eventueel met wat peper en zout. Je kunt hem gelijk eten, maar koud is hij ook heerlijk om te serveren. Ter garnering is het mooi om een takje tijm op de taart te leggen. 





3 opmerkingen:

  1. Een heel aparte taart maar lijkt me heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit eerder van gehoord! Klinkt wel erg lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aparte combinatie... Klinkt wel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen