Zoeken in deze blog

zondag 14 september 2014

Marokkaanse appeltaart

Het is feest, mijn zusje viert na twee maanden eindelijk haar verjaardag en bij een verjaardagsfeestje hoort natuurlijk taart! Daar draait het allemaal om! Appeltaart, daar zijn wij verzot op thuis, ik was benieuwd naar deze variant. De Marokkaanse appeltaart. Een appel-plaattaart met dadels, saffraan en appels natuurlijk. Deze appels komen uit de boomgaard van mijn oma, dat maakt deze appeltaart natuurlijk extra lekker! Ik had nog nooit eerder met saffraan gewerkt en ik keek raar op toen het in een plastic buisje voor mijn neus lag. Rode draadjes, dat had ik me er niet van voorgesteld. De appeltjes krijgen hierdoor een heel ander smaakje dan dat de klassieke appeltaart ze meegeeft. Anders, maar o zo lekker! Je weekt de saffraan in sinaasappelsap en schenkt dit daarna over de appeltjes heen. Apart denk je eerst, maar wacht maar tot je het geproefd hebt, dan wil je nooit meer anders! Dan meng je nog kardemom, kaneel en rietsuiker door de appels, je strooit deze over het deeg en maakt het af met dadels én geschaafde amandelen!
Dus heb je eens zin in een heerlijke variant op de prachtige klassieke appeltaart, probeer dan deze en laat je verrassen! Mijn hele familie en vriendenkring smulde van deze lekkernij, je gelooft het of niet, er is maar een klein ministukje van overgebleven. Maar die zal morgenochtend ook in iemands buik zitten, geloof me. ;)
Hieronder het recept van deze heerlijke appeltaart, het water loopt me nu alweer in de mond!

Marokkaanse appeltaart

Taart voor 16 personen
Ingrediënten

  • 1 sinaasappel
  • 400 gram zelfrijzend bakmeel
  • 200 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 250 gram boter
  • 1 ei
  • 0,05 gram saffraan
  • 4 appels, goudrenetten
  • 3 theelepels gemalen kaneel
  • 1 theelepel kardemom
  • 2 eetlepels rietsuiker
  • 250 gram dadels, ontpit
  • 55 gram amandelschaafsel
  • 1 eetlepel poedersuiker
Bereidingswijze
Boen de sinaasappel schoon. Rasp de oranje schil. 
Meng het zelfrijzend bakmeel met de basterdsuiker, maak hier een hoopje van op het aanrecht. Maak hier een kuiltje in en doe hier de boter, het ei, het zout en het sinaasappelrasp in. Kneed eerst de natte ingrediënten en voeg beetje bij beetje het meel met de suiker toe. Kneed dit tot een mooie bal, maak deze plat en bewaar deze verpakt in plasticfolie voor een halfuur in de koelkast. 

Verwarm de oven voor op 175 graden. Pers de sinaasappel uit. Week hier de saffraan in. Was de appels, schil deze, verwijder de klokhuizen en snijd deze in blokjes. Doe deze in een kom. Haal de saffraan uit het sap en schenk het sap over de appeltjes. Meng 2 theelepels kaneel, kardemom en rietsuiker erdoor.
Bekleed de bakplaat met bakpapier. Rol het deeg met een deegroller uit tot grootte als de bakplaat. Rol het deeg handig om de deegroller en rol dit uit op de bakplaat.
Verdeel eerst de appels en daarna de dadels over het deeg. Druk dit lichtjes aan. Strooi als laatste het amandelschaafsel hierover heen. Bak de taart in 40 minuten in het midden van de oven goudbruin en gaar.

Laat de taart even afkoelen. Meng de poedersuiker met 1 theelepel kaneel, strooi dit voor het serveren over de taart. Bon apétit!


Wilt u een reactie plaatsen? Druk dan op, geen opmerkingen, indien er al wel reacties zijn geplaats staat er 1 opmerking of meer. Dan moet u daar op klikken. Sorry voor het ongemak!

1 opmerking:

  1. Weer een heel goed gelukte appeltaart bijzonder en echt lekker ik heb hem ook geproefd.En ook hele mooie foto,s.

    BeantwoordenVerwijderen