Zoeken in deze blog

dinsdag 18 november 2014

Zalmyakitori met groentemie

Zalmyakitori, yakitorisaus houdt in: gember, sojasaus, rijstazijn (eventueel rijstwijn), honing en knoflook. Aparte combinatie misschien, maar wel erg lekker! Eigenlijk maak je dit gerecht met ’tori’ wat vogel betekent, maar in dit recept eten we heerlijke zalmyakitori. Een Japans gerecht en het was ongelofelijk lekker. Ook de mie viel me helemaal mee aangezien ik niet de grootste fan van mie ben. Ik kies het liefst voor eiermie en in dit recept besprenkel je de gekookte mie met een beetje sesamolie. Lekker, echt waar! Hoe een scheutje olie zo’n groot verschil kan maken, mie is nu een lekker maaltje voor mij! Je serveert hier natuurlijk ook groenten bij, rauwe groenten. Namelijk wortel en komkommer. Deze snijd je julienne. Je kent vast wel peen julienne, deze flinterdunne wortelstaafjes verkopen ze kant en klaar in de supermarkt, maar ik wil daar niet aan toegeven. Ik heb zelf de wortel en komkommer julienne gesneden, wat voor een amateuristische snijder zoals ik ongelofelijk meeviel. Als je echt geen tijd hebt, zijn die kant en klare gesneden wortels natuurlijk een super uitkomst. Maar ik ben er persoonlijk geen fan van. Een gerecht zoals dit heb ik nog niet vaak door mijn vingers laten gaan, maar ik was verrast en enthousiast over de snelheid en heerlijke smaakcombinaties van dit gerecht. Ook hoe het oogt op je bord, al die kleuren, prachtig. Echt een aanrader. Het was trouwens heel grappig, mijn zusje zei; ‚’Maar mama kan dit toch niet eten?’ Mijn moeder eet namelijk geen vlees, ze zag de zalmspiesjes aan voor vlees. Maar dit is dus voor een zalmliefhebber een prachtige manier van bereiding. Zie hieronder het recept uit de allerhande! Bon apétit!

Zalmyakitori met groentemie 

Ingrediënten voor 4 personen
  • 2 centimeter verse gember
  • 100 milliliter sojasaus
  • 50 milliliter rijstazijn
  • 3 eetlepels honing
  • 2 tenen knoflook
  • 300 gram zalmfilet
  • 1 komkommer
  • 250 gram (eier)mie
  • 300 gram wortel
  • 2 eetlepels sesamolie
Bereidingswijze
Verwarm een steelpan op een laag vuur. Schil de gember en rasp deze. Doe de gember met de sojasaus, rijstazijn en honing in de pan. Pers de teentjes knoflook hierboven. Breng dit op laag vuur aan de kook en laat dit voor een kwartier lang koken. Roer dit wel af en toe door.
Snijd ondertussen de zalm in blokjes. Rijg deze aan satéprikkers. Halveer de komkommer in de lengte en verwijder met een lepel de zaadlijsten. Snijd het overgebleven vruchtvlees in dunne reepjes. Julienne dus. 
Kook de mie volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet dit af en doe het terug in de pan. Dit duurt hooguit 5 minuten. Voeg de komkommer, wortel en sesamolie toe. Schep dit goed om en laat dit staan met de deksel op de pan.
Bestrijk de zalmspiesjes met de yakitorisaus. Verhit een grillpan zonder olie of boter en gril de zalm in 3 minuten rosé. Nog zacht en roze vanbinnen. Keer de spiezen regelmatig en bestrijk iedere keer opnieuw met de saus. 
Serveer de zalm met de mie. Bon apétit!


1 opmerking: