Zoeken in deze blog

donderdag 5 februari 2015

Tutti frutti rode kool met aardappeltjes en chilikip

Vandaag een Nieuw-Zeelands recept op mijn blog. De recepten komen namelijk uit het boek van Annabel Langbein, mijn Nieuw-Zeelandse inspiratiebron. Ik maakte vanavond rode kool, ik hield me niet volledig aan het recept omdat de tuttifrutti in de kast stond te springen, ik kon hem niet laten staan en voegde hem in stukjes toe aan de rode kool. En daar heb ik beslist geen spijt van, dat was ongelofelijk lekker. Ik moet zeggen, deze bereiding van rode kool is een van de lekkerste die ik ooit heb geproefd, sorry mam.
Voor mij de eerste keer dat ik rode kool maakte, de smaak was wel erg goed, maar ik kan nog wat verbeteren aan de gaarheid van de kool. Maar ik heb nog alle tijd om dat vaker te oefenen. Opgebakken aardappeltjes met zout, p eper, paprikapoeder, knoflookpoeder en uienpoeder. Erg lekker, en zo simpel. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een andere bereiding van onze Hollandse aardappel. Zoals bijvoorbeeld; pommes duchesse of gekruide aardappels uit de oven. Ook erg lekker.
Als laatste chilikip, wat toch wel iets nieuws was voor mij. Je hebt kipfilets. Deze leg je in een ovenschaal en dit besprenkel je met een sausje van onder andere chilisaus en citroengras. Erg lekker! Onze vingers werden flink afgelikt. Mmm, die ga ik zeker nog eens maken! Kortom, vlees, groente en aardappels op het menu. Een beetje Hollands maar met een tintje Nieuw-Zeelands. Een echte aanrader! Hieronder het recept! Bon apétit!

Tuttifrutti rode kool met aardappels en chilikip

Ingrediënten voor 4 personen

Rode kool
  • 40 gram boter
  • 800 gram rode kool
  • 2 eetlepels rozijnen
  • 2 eetlepels tuttifrutti
  • 1 eetlepel suiker
  • 1 mespunt zout
  • snufje peper
  • 1 eetlepel balsamicoazijn
Chilikip
  • 2 kipfilets, eventueel met vel
  • 1 stengel citroengras
  • 75 milliliter zoete chilisaus
  • 3 eetlepels water
  • 1 eetlepel vissaus
  • de schil van 1 limoen
  • 1 eetlepel limoensap
  • 1 teentje knoflook
Aardappels
  • 750 gram aardappels
  • knoflookpoeder
  • uienpoeder
  • zout
  • peper
  • paprikapoeder
Bereidingswijze

Chilikip
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Rode kool
Smelt de boter op middelhoog vuur in een grote pan. Snijd de rode kool goed fijn. Snijd de tuttifrutti ook fijn. Voeg de rode kool, rozijnen, tuttifrutti, suiker, zout en peper toe wanneer de boter gesmolten is en roerbak dit totdat de rode kool zacht is. Dit duurt 20 tot 30 minuten. Laat met de deksel op de pan zachtjes stoven.

Chilikip
Leg de kipfilets in een lage ovenschaal. Rasp de citroengras fijn. Rasp de limoenschil. Snijd de limoen doormidden en pers 1 helft uit in een kom. Snijd de knoflook ook fijn. Voeg alle ingrediënten bij elkaar en mix dit tot een papje. Giet dit over de kipfilets. Zorg dat het er mooi bovenop ligt.
Bak de kip voor 30 minuten gaar. Je kunt de gaarheid controleren door in de zijkant van de kip een prikker te steken. Is het vocht dat eruit komt helder, dan is het gaar. Is het roze, dan heeft de kip nog even de tijd nodig.

Aardappels
Nu kun je met de aardappels aan de slag. Verwarm een grote koekenpan op het vuur. Doe hier een klein beetje olie in. Schil de aardappels en snijd deze in partjes. Doe ze in de koekenpan. Schep af en toe om en voeg de knoflookpoeder, uienpoeder, zout, peper en paprikapoeder toe. Bak tot ze knapperig en bruin beginnen te worden.

Nu is het tijd om te serveren!

Bon apétit!



1 opmerking:

  1. Ziet er weer lekker uit Emma zal ook wel goed gesmaakt hebben super.xxx oma

    BeantwoordenVerwijderen