Zoeken in deze blog

vrijdag 20 maart 2015

Chocolademacarons

Toen ik het Heel Holland Bakt Feestelijk bakboek in mijn handen geklemd had, stroomde het water uit mijn mond. Wat een heerlijke recepten stonden hier in, waaronder veel oude bekenden uit de Heel Holland Bakt serie. Wat een genot. Dit boek is populair in de bieb en daarom kon ik hem jammer genoeg niet verlengen, daarom maakte ik enkel één recept uit dit boek, maar dit was zeker niet de minste. In het boek worden deze aangeduid als ‘makkelijke macarons’. Makkelijk wil ik het niet noemen, je moet veel precisie voor hebben. Laten we zeggen dat ik deze eigenschap niet bezit, bovendien heb ik geen geduld. Herken je dit gedrag, gebruik een spuitzak bij het maken van macarons. Vanaf vandaag heb ik ook een set, een wegwerpset weliswaar maar toch, in bezit en de volgende keren dat ik macarons maak, zal ik meteen naar deze spuitzakken grijpen, want dat moet een stuk makkelijker zijn. Door het ontbreken van spuitartikelen waren mijn macarons niet perfect rond, maar ik vond ze er heel mooi uitzien. Zeker voor een eerste keer.
Macarons zijn hele decadente koekjes, geboren en getogen in Frankrijk, waar ze nog steeds verkocht worden, Parijs staat er bekend op. Een macaron zijn twee kleine koekjes op elkander waartussen een vulling gespoten is. Je kunt hierbij denken aan de smaken framboos, citroen of natuurlijk chocolade, die ik vandaag maak. De witte chocolade ganache die tussen de twee koekjes verstopt zit, maakt deze macaron compleet, ze vullen elkaar aan! Ik kon niet wachten om deze ganache op de koekjes te smeren, en daarom was hij nog erg vloeibaar. Ik raad aan de ganache goed te laten afkoelen, zo druipt hij niet van het koekje af. Erg leuk om macarons nu eens zelf uit geprobeerd te hebben, ik ga zeker andere smaken uitproberen! Voor nu dit recept van chocolade-macarons! Bon apétit! 

Chocolademacarons

Ingrediënten voor 10 koekjes

Beslag
  • 2 eiwitten
  • 1 mespunt zout
  • 60 gram kristalsuiker
  • 65 gram amandelen
  • 80 gram poedersuiker
  • 3 eetlepels cacaopoeder
Wittechocoladeganache
  • 75 gram witte chocolade
  • 75 milliliter slagroom
  • 10 gram boter
Bereidingswijze
Beslag
Klop de eiwitten met het zout stijf, de pieken moeten nog een klein beetje ombuigen wanneer je de garde uit het eiwitschuim haalt. Klop in delen de kristalsuiker erdoorheen. Nu krijg je stevige pieken. Kan je de kom omgekeerd boven je hoofd houden zonder dat de inhoud op je dak klettert, dan is het goed!
Maal de amandelen fijn in een keukenmachine, blender of met behulp van een staafmixer. Zeef de gemalen amandelen, poedersuiker en cacaopoeder boven het eiwitschuim. Spatel dit rustig door het beslag. 
Haal een bakplaat uit de oven en teken op een bakpapier 20 cirkels van 5 centimeter doorsnede, laat genoeg ruimte tussen de . Gebruik hiervoor de omtrek van een glas of koekjessteker. Let op dat je het bakpapier omgekeerd op de bakplaat legt.
Schep of spuit, ik raad je aan om het beslag op te spuiten, in de cirkels. Til de bakplaat op en zet hem met een klap neer, zo raak je de luchtbellen die in het beslag zitten kwijt. Doe dit een paar keer. Laat de schuimpjes minimaal een half uur rusten zodat een laagje zich kan vormen. Verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden. 
Bak de schuimpjes in een voorverwarmde oven in 15 minuten gaar. Ze moeten stevig aanvoelen wanneer je erop drukt. Laat ze goed afkoelen.

Wittechocoladeganache
Verwarm de slagroom in een steelpan op laag vuur net zolang tot er belletjes aan de rand ontstaan. Breek de chocolade in grove stukken en smelt deze in de slagroom. Is deze helemaal gesmolten, voeg dan de boter toe en haal de pan van het vuur. Laat dit mengsel afkoelen tot het dik genoeg is om te smeren. Dit kun je eventueel doen in de koelkast. 

Plak twee schuimpjes op elkaar door hiertussen de afgekoelde wittechocoladeganache te smeren. Bon apétit! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten