Zoeken in deze blog

maandag 5 oktober 2015

Aardappelroosjes

Aardappelen is een product dat op ieders bordje wel eens voorbijkomt. En ik houd ontzettend van aardappelen en zoals weet ook vele anderen (lees: mijn kleine lieve zusje). Waarom ik zoveel om die oude pieper geef? Hij is zo ontzettend veelzijdig! Zo laat het recept van vandaag ook weer zien! Ik ben een zeer enthousiaste creatieveling, en dat moet je eigenlijk wel in je hebben wil je je aan dit recept wagen. Het is meer knutselen dan koken, moet ik eerlijk toegeven. Maar dat is ook wel eens heel leuk, goed voor het oog én ook goed voor de maag!
Ik zou deze aardappelroosjes graag als bijgerecht serveren bij een lekker stukje vis! Oh, het lijkt me heerlijk bij een lekker stukje zalm gevuld met crème fraîche en dille.
Krijg je gasten op bezoek, dan raad ik deze zeker aan! Ze zijn namelijk echte beauty’s en ze smaken ook nog heel erg goed! Het vergt even oefening, ik was echt even aan het stoeien, maar als je aardappels even groot zijn en je de techniek door hebt, weet ik zeker dat je ook prachtige aardappelroosjes gaat rollen! Je betovert je gasten met deze kunstwerkjes! Het is bijna te zonde om op te eten, maar ze zijn ook weer te lekker om te laten liggen. Dilemma. Hieronder deel ik met jullie het recept! Bon apétit!

Aardappelroosjes

Voor 4 aardappelroosjes
  • 6 tot 7 middelgrote aardappels
  • olijfolie
  • zout en peper
  • rozemarijn
  • bakpapier
  • muffintray
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet de muffintray in met olijfolie. 
Schil de aardappelen. Snijd deze nu in flinterdunne plakjes, dit kun je gemakkelijk met een kaasschaaf doen. Knip een dikke strook bakpapier af. Leg hier de plakjes aardappel dakpansgewijs op in 4 porties. Nu rol je het bakpapier op en zet je het roosje in de muffintray. Dan verwijder je het bakpapier. Dit doe je dus 4 keer. Je kunt het eventueel ook zonder bakpapier doen, dit lukt de ene keer makkelijker dan de andere, ligt aan de dikte en grootte van je aardappelplakjes.
 Besprenkel hierna nog met wat extra olijfolie en bestrooi met zout, peper en rozemarijn. Bak de aardappelroosjes in zo'n halfuur gaar in een voorverwarmde oven. 

Bon apétit! 



7 opmerkingen:

  1. Ah wat super leuk! Ziet er echt heel erg leuk uit! Misschien eens een keer proberen als hapje (:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dit ziet er ZO lekker uit Emma! Veel toffer dan die typische aardappels!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee, ziet er heel origineel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had dit nog nooit eerder gezien! Het ziet er super leuk en origineel uit! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk gedaan! Tot nu toe heb ik alleen appelroosjes voorbij zien komen, maar deze vindt ik stiekem veel leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Emma, die zijn prachtig! Ik wilde binnenkort eens appelroosjes gaan proberen, maar dit is ook cool zeg!

    BeantwoordenVerwijderen