Zoeken in deze blog

vrijdag 29 januari 2016

2 x groene pesto

Pesto is echt een alltimefavourite hier in huis. Het komt niet vaak voor dat wij géén pesto in de koelkast hebben staan. We eten het voornamelijk in het weekend, als we gezellig met het hele gezin lunchen, op een broodje bij een lekkere kom soep. En je kunt er nog veel meer kanten mee op.
Een tijd geleden maakte ik bijvoorbeeld deze verrukkelijke spaghetti met pesto, die ik echt iedereen kan aanraden.

Pesto is zo ontzettend makkelijk om te maken, en het is daarom eigenlijk zonde dat ik dit niet veel vaker doe. Want zo'n potje E-nummers uit de supermarkt kan toch echt niet tippen aan deze huisgemaakte pesto.

Ik besloot 2 pesto's te maken. De groene klassieke pesto die iedereen kent, met basilicum en pijnboompitten, maar toch met mijn eigen draai, door de basilicum met peterselie te combineren en de pijnboompitten met hazelnoten.
Daarnaast inspireerde mijn vader me om aan de slag te gaan met spinazie, en zo ontsprong het idee voor een spinaziepesto. En deze overtreft alle pesto's die ik in mijn korte leventje geproefd heb.
Mijn favoriet is dus absoluut die met spinazie, maar daarvoor moet je ze zelf maar proeven! Hieronder beide recepten voor jullie! Bon apétit!


2 x groene pesto

Ingrediënten

Klassieke pesto
  • 30 gram basilicum
  • 10 gram peterselie
  • 20 gram pijnboompitten
  • 10 gram hazelnoten
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 15 gram Parmezaanse kaas
  • 1 teen knoflook
  • zout en peper
Spinaziepesto

  • 35 gram babyspinazie
  • 25 gram pijnboompitten
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 20 gram Parmezaanse kaas
  • 1 teen knoflook
  • zout en peper
Bereidingswijze
Klassieke pesto
Verwarm een koekenpannetje op het vuur en rooster hier de pijnboompitten en hazelnoten kort totdat ze licht bruin zijn. Rasp de Parmezaanse kaas. Pel de knoflook en snijd deze klein. Doe dan de basilicum, peterselie, geroosterde pijnboompitten en hazelnoten, olijfolie, geraspte Parmezaanse kaas, de fijngesneden knoflook en een flinke snuf peper en een snufje zout in een kom en vermaal deze met een staafmixer. Dit kan ook in een keukenmachine of blender. Maal dit goed fijn. Dan is je klassieke pesto helemaal klaar! 
Bon apétit! 

Spinaziepesto
Verwarm een koekenpannetje op het vuur en rooster hier de pijnboompitten kort totdat ze licht bruin zijn. Rasp de Parmezaanse kaas. Pel de knoflook en snijd deze klein. Doe dan de spinazie, geroosterde pijnboompitten, olijfolie, geraspte Parmezaanse kaas, de fijngesneden knoflook en een flinke snuf peper en een snufje zout in een kom en vermaal deze met een staafmixer. Dit kan ook in een keukenmachine of blender. Maal dit goed fijn. Dan is je spinaziepesto helemaal klaar! 

Bon apétit! 

Klassieke pesto
Spinaziepesto

3 opmerkingen:

  1. Ik ben echt dol op pesto! Krijg echt honger van je foto's haha. -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfgemaakte pesto is zo lekker! Rode pesto is trouwens ook heerlijk :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk! Ik ben gek op pesto en verse is natuurlijk het lekkerste :)

    BeantwoordenVerwijderen