Zoeken in deze blog

woensdag 6 april 2016

Mueslirepen met dadels

Ik snák naar zoete suikervrije tussendoortjes. Waarom? Ik doe een heftige challenge met mezelf. Ik eet deze maand suikervrij. Nu wil ik gelijk bekennen dat ik niet volledig suikervrij eet. Ik eet wel normaal brood, tortilla's enzovoort, maar ik let veel meer op de toegevoegde snelle suiker in tussendoortjes. Deze maand gaan de chips, koek en snoep dus aan mij voorbij. De gevreesde gerafineerde bewerkte suikers. Vandaar ook deze post.

Ik moest iets zoets eten tussendoor. Mijn ouders hadden van 't weekend flink wat suikerbommen ingeslagen dus ik had iets nodig om al dit tandenbrekende snoepgoed uit de weg te gaan. Ik ging aan de slag met natuurlijke suiker. Mijn lieve lieve honing. Weliswaar biologische honing. Want de honing uit de supermarkt wordt omschreven als suikerwater met een honingsmaakje. Daarnaast voegde ik na het kijken van deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde tóch dadels toe. Ik blijf er gewoon verzot op.
De vorige keer maakte ik mueslirepen met cranberry's en pompoenpitten wat ook een hele fijne combinatie was! Toen vielen ze alleen nog relatief snel uit elkaar. Maar dit keer heb ik mijn receptuur wat aangepast waardoor het een veel bondiger geheel werd! Hieronder het recept! Bon apétit!


Mueslirepen met dadels

Ingrediënten
  • 100 gram kokosolie
  • 2 eetlepels honing
  • 200 gram havervlokken
  • 50 gram ongezouten pistachenoten
  • 100 gram ongezouten gemengde noten (hazelnoten, pecannoten, amandelen, cashewnoten)
  • 20 gram kokosflakes
  • snuf zout
  • 50 gram dadels
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 185 graden.
Verwarm de kokosolie en honing in APARTE pannetjes totdat het gesmolten is. Doe de havermout in een kom. Hak de pistachenoten, gemengde noten en dadels grof. Voeg dit toe aan de havermout en voeg hier de gesmolten kokosolie en honing aan toe. En een snufje zout. Roer dit goed elkaar. Bekleed een bakvorm met bakpapier en stort hier het mengsel op uit. Je wilt repen van zo'n 1 centimeter dik dus houd rekening met de grootte van je bakvorm. Druk het mengsel goed aan. Bak voor 25 tot 30 minuten in de voorverwarmde oven.
Laat uit de oven helemaal afkoelen en snijd ze daarna in mooie repen!

Bon apétit! 

1 opmerking: