Zoeken in deze blog

woensdag 11 april 2018

Spaghetti met tomaten, prosciutto en rucola

Wow, wat een weertje was het afgelopen weekend. Ik kreeg heimwee naar mijn weken in Italië afgelopen zomer. En mijn maag schreeuwde pasta. Ik moest en zou voor mijn lunch een lekkere pasta maken. En snel want ik had wel een beetje haast. Een ontieglijk lekker maaltje hoeft geen duizend stappen en ingrediënten te bevatten, integendeel, less is more.
Ik had tomaten, rucola, ham en het plaatje was compleet. De tomaatjes bakte ik in een koekenpan en bluste ik af met wijn en dit serveerde ik op spaghetti samen met rucola, ham en pijnboompitjes. Het oog wil natuurlijk wel wat een daarom gebruikte ik verschillende kleuren snoeptomaatjes, geel, oranje en rood, kleurt heel leuk op tafel! But that's it.
Bij iedere hap die ik (met mijn ogen dicht) nam, waande ik me in het zonnige Italië, op de veranda, uitkijkend over de golf van Policastro. Toen ik m'n ogen open deed was ik jammer genoeg toch wel echt in Nederland. Gelukkig kan ik op deze manier een beetje Italië naar Nederland halen, uit eigen keuken. En natuurlijk kwam mijn kleine grote zusje ook wat meesnoepen. En ja hoor, het recept was goedgekeurd en mocht op mijn blog verschijnen. Dus bij deze het recept! Bon apétit!


Spaghetti met tomaten prosciutto en rucola

Ingrediënten voor 1 persoon
  • 100 gram spaghetti
  • 1 teen knoflook
  • 1 ui
  • handje snoeptomaten in verschillende kleuren
  • olijfolie
  • theelepel oregano
  • 100 milliliter witte wijn
  • grote hand rucola
  • pijnboompitten
Bereidingswijze
Kook de spaghetti volgens aanwijzingen op de verpakking al dente. Verhit in een pan wat olijfolie. Snipper de ui en doe deze in de pan. Snijd de knoflook en voeg deze ook toe samen met de oregano. Was de tomaten en snijd deze in vieren. Voeg deze ook toe, zet het vuur middelhoog en laat ze een beetje kapot gaan. Snijd of scheur de prosciutto in repen. Blus de tomaten af met een glas, aldus 100 milliliter, witte wijn. Serveer de spaghetti in een diep bord en garneer met de tomaten, rucola, ham en als laatste de pijnboompitten en eventueel nog een scheut olijfolie. 

Bon apétit!





1 opmerking: